Go to main content
4

Paranoïak (Disturbia)

É.-U. 2007. Thriller de D.J. Caruso avec Shia LaBeouf, Sarah Roemer, David Morse. Assigné à résidence par ordre de la cour, un adolescent épie son voisin d'en face, convaincu qu'il est le tueur en série qui sévit dans son quartier. Variation adolescente assez réussie sur le thème du "Rear Window" d'Hitchcock. Humour bien dosé. Tension soutenue. Dénouement un peu décevant. Interprétation très solide. (sortie en salle: 13 avril 2007)

13 ans + (violence)
4

Paranoïak (Disturbia)

13 ans + (violence) 13 ans + (violence)

É.-U. 2007. Thriller de D.J. Caruso avec Shia LaBeouf, Sarah Roemer, David Morse.

Assigné à résidence par ordre de la cour, un adolescent épie son voisin d'en face, convaincu qu'il est le tueur en série qui sévit dans son quartier. Variation adolescente assez réussie sur le thème du "Rear Window" d'Hitchcock. Humour bien dosé. Tension soutenue. Dénouement un peu décevant. Interprétation très solide. (sortie en salle: 13 avril 2007)

Genre :
Année :
Durée :
Réalisation :
Photographie :
Musique :
Montage :
Un an après la mort accidentelle de son père, dont il se sent responsable, Kale est condamné à trois mois de réclusion à domicile pour avoir frappé son professeur d'espagnol. Sa mère lui ayant interdit l'accès aux téléviseurs, ordinateurs et jeux vidéos, l'adolescent désoeuvré se met à espionner ses voisins à l'aide de jumelles, et partage ses impressions avec son meilleur ami Ronnie, qui lui rend visite quotidiennement. Se sentant épiée, la jeune Ashley, qui vient d'emménager dans la maison d'à-côté, rend visite à Kale et le confronte. Sans se démonter, ce dernier lui explique que son principal sujet d'observation est Robert Turner, un voisin au comportement étrange qu'il soupçonne d'être le tueur en série qui sévit dans le quartier. Par goût de l'aventure, Ashley décide de participer à l'enquête de Kale et Ronnie.

L’AVIS DE MEDIAFILM

D.J. Caruso (THE SALTON SEA) offre une variation adolescente assez réussie sur le thème du REAR WINDOW d'Alfred Hitchcock, dans laquelle le photographe handicapé qu'incarnait avec génie James Stewart est remplacé par un jeune révolté assigné à résidence. De plus, le cadre urbain de Greenwich Village cède maintenant la place aux banlieues proprettes obsédées par la sécurité domestique et la moindre atteinte à la vie privée. Bien construite et à l'humour bien dosé, l'intrigue utilise avec une belle efficacité dramatique les nouvelles technologies de surveillance que sont devenues les téléphones cellulaires et les mini caméras dv. En outre, la bluette adolescente s'intègre harmonieusement à un suspense mené avec assurance. Dommage que le dénouement, extravagant et truffé d'invraisemblances, vienne gâcher en partie le plaisir du spectateur. Shia LaBeouf livre une solide prestation auprès de la mutine et sensuelle Sarah Roemer. Et c'est avec une grande économie de moyens que David Morse compose un vilain à la fois suave et terrifiant.

Texte : Louis-Paul Rioux

Revue de presse

Modest But Squirmingly Fun Suspenser

Voyeurism goes high-tech in DISTURBIA, a modest but squirmingly fun suspenser that brings Alfred Hitchcock's REAR WINDOW into the era of vidcams and cell phones, serving up hearty, youth-skewing portions of PG-13 violence and bikini-bait along the way. Not unlike its engaging star Shia LaBeouf, here playing a house-bound teen who takes on a dangerous new hobby, this nifty little thriller is an irreverent whipper-snapper of a movie, always staying a few IQ points ahead of the competition.

Paranoïak D.J. Caruso

Cool Stuff, Cool Movie

DISTUBIA is not in the same league as that 1954 classic. But co-writer Carl Ellsworth, who scripted the nifty jet-bound thriller RED EYE, deftly updates the plot, and director D. J. Caruso (THE SALTON SEA) milks claustrophobia and voyeurism for maximum tension. (…) LaBeouf excels, as does Aaron Yoo as his horny friend and Sarah Roemer as the bikini babe who conveniently decorates the pool next door. But Kale's focus, and ours, is on the neighbor who just might be chopping up the ladies he brings home to play. The ever-superb David Morse plays him with seductive charm and cunning. And one scene, involving cell phones and a digicam, is a nail-biter for the YouTube crowd. Cool stuff. Cool movie.

Paranoïak D.J. Caruso

Thriller With Limited Scope

Before long, DISTURBIA (...) moves toward riskier business, turning into a youth gloss on REAR WINDOW, with Kale, in his Peeping Tom chair, piecing together the clues to murder. He doesn't have to do much piecing: Early on, there's a news report about a serial killer with a dented blue Mustang, and the moment that a car with that description pops up, it's clear that DISTURBIA, briskly paced and crisply shot though it is, lacks cleverness. The director, D. J. Caruso, has a bit of fun with cell-phone cameras employed as improvised teen surveillance devices, and David Morse, as the bad-apple neighbor, once again plays the audience with his hulking, softly dimpled sleaze, his suggestion of dominating intelligence as a mask for violence. But DISTUBIA, unlike Hitchcock's masterpiece of urban-courtyard fishbowl voyeurism, is a REAR WINDOW that never bothers to peer into more than one window.

Paranoïak D.J. Caruso

Trim Little Psycho-Next-Door Movie

DISTURBIA is a trim little psycho-next-door movie that strives to be a teenpic REAR WINDOW for the Internet age. The young protagonist, Kale (...), doesn’t have a broken leg like James Stewart, but he’s geographically hobbled, sentenced to house arrest for punching out a teacher who nastily invoked his dead father. After his mom (Carrie-Anne Moss) disables the TV set (bitch), Kale begins to take in his surroundings - first the foxy blonde next door (...), then the icy weirdo (David Morse) with the car that fits the description of one last seen around a woman who never came home. One way you know that D.J. Caruso is a resourceful director is that he scares you silly with a minimum of violence and a few smears of blood. His job was certainly made easier by Morse, whose glassy demeanor and high, soft rasp suggests horrors that not even Quentin Tarantino could imagine.

Paranoïak D.J. Caruso

"Rear Window" Meets the iTunes Era in Fun

A bored teen finds that his rear window isn't the only source for voyeuristic kicks in DISTURBIA, which draws heavily on the Hitchcock classic while updating it for the 21st century. Better and more likable than today's average thriller, it should do well with suspense-hungry viewers if marketing can get past a title that, however clever, might incorrectly suggest a more twisted horror film. (...) Tension rises steadily as Kale continues monitoring Turner. Director D.J. Caruso stretches credibility a bit in his staging - how could any peeping tom avoid notice in a room with so many lamps turned on? - and the film reaches once or twice, as with a camcorder that confusingly goes "pop" like a vintage flash bulb, to incorporate bits of business from REAR WINDOW.

Paranoïak D.J. Caruso

L'infolettre de Mediafilm

Pour être tenus informés des sorties de films, toutes plateformes confondues, rien de mieux que l'info-lettre de Mediafilm. Abonnez-vous. C'est gratuit!

CONTACTEZ-NOUS

1340, boulevard St-Joseph Est, Montréal
Québec (Canada) H2J 1M3